torsdag 26. juli 2012

Prosjekt: Formere hjerteranke

Min hjerteranke (ceropegia woodii) er langt fra et syn lenger. Gule blader, tørkede-, lange-, og sammensurrede ranker. Planen er nå å få til nye planter og starte på ny frisk. Har snoket litt på nett etter informasjon på formering av hjerteranke og fant flere mulige metoder. Disse plantene danner små knoller på rankene etter de har blitt godt etablert, som har anlegg til å sette røtter når de kommer i kontakt med jord. Det som ikke kom like godt frem fra fremgangsmåtene var om disse og et bladfeste skulle stikkes i jorden, eller om knollen trykkes ned i jordoverflaten. Jeg fant slike knoller på min plante, men bestemte meg for en annen metode jeg har hørt blitt brukt på andre planter.

  •  Man tar litt fuktet mose rundt stedet man vil at røtter skal dannes, i dette tilfellet knollene (som anbefales å være på størrelse med en ert)
  • Gjør et forsøk å pakke dette sammen med plastfolie
  • Og venter...
Etter en stund vil hvite røtter komme til syne inni pakkene, planen er å klippe av ranken under knollen,
sette 4-5 slike i jord og vips har du en ny plante. Tolmodighet er ikke min sterkeste side, så dette blir spennende. ;)

 Det ble fire slike pakker totalt, og her kan en av knollene sees.

Jeg leste også at flere har fått rankene til å slå rot ved å bare stikke de i en potte med jord, uten knoller eller noe, dette måtte selvfølgelig også prøves. Så på en eller annen måte skal det ihvertfall bli en ny fin hjerteranke på meg. Oppfølging om hvordan dette går kommer om noen uker.=)

2 kommentarer:

Bjørkvold besøkshage sa...

Slike har jeg laget mange av. De er enkle, men trenger litt tid på å lage røtter. Putter bare noen lengder i ei potte med jord og holde de fuktige. Potter gjerne i små potter og potter om når de har satt rot. Har prøvd å sette de i vann først, men det var ingen god løsning. Lykke til!

vårtmittogmeg sa...

Jeg kniper av lengder på hjerteranken og stikker et par cm nedi en liten vase med vann. Etter ca to uker har de fått lange røtter. Da planter jeg de i jord. Dette har jeg gjort i mange år. I en periode hadde jeg 25 hjerteranker. Mange av de ga jeg bort i gave😊